Jannich Rindom om identitet i salgsbranchen
I en samtale med Jannich Rindom fra virksomheden Phoner2Support, kommer vi ind på det med de markante personligheder som kendetegnede de tidligere tider i salgsbranchen. Rindom, der har arbejdet et halvt liv med salg og coaching, siger:
”Vi behøver jo ikke ligefrem at vende tilbage til de hurtigtalende dørsælgere, stribede slips og storternede jakkesæt. Det er ikke der vi vil hen. Vi bør nok heller ikke begynde at opfordre til overdreven stimulus ved hjælp af sprut og store cigarer – så vil vi bare blive anklaget for at falde udenfor pædagogisk rækkevidde. Der er heller ingen der siger, at forretningsmøder nødvendigvis skal afholdes i tågede baglokaler med ternede duge på bordene og raflebægere inden for rækkevidde”.
”Men vi må godt dyrke personligheden – og vi skal turde at bruge vores personlighed! Vi skal have mod til at være os selv og udvikle vore særegne kvaliteter. Og jo, vi må gerne stikke ud fra mængden, hvis vi har lyst til det. Det kan faktisk udvikle vores kapacitet ganske betydeligt”, lyder det fra Rindom.
Inspiration fra de gamle
Og noget kunne tyde på, at der er nogle gamle dyder som vi helt ser bort fra i dag. Selv om det nærmest er blevet en tendens, så behøver vi ikke at gøre tingene som alle andre gør det. At følge en trend og at være uniforme. Har vi modet til at være os selv, og at udvikle hver vores individuelle egenskaber, så er vi på vej til at udvikle vores identitet og dermed at give os selv værdi. Det handler om at dyrke sit ego på den gode måde, og udvikle sig og træde i karakter – sådan rent professionelt.
Tiden vi lever i, er blevet en anden. Både Alfred og Thordrup har for længst hængt deres bløde hatte på knagerækken, indstillet deres forretningskarrierer og hviler i øvrigt i fred. Højt belagt smørrebrød med øl og snaps er for længst erstattet af salatbar, mineralvand og inciterende tilbud om at bruge virksomhedens fitnesscenter. Der ryges heller ikke mange store cigarer nu om dage og d’herrer går ikke længere med blød hat og stribet habit.
Salgsbranchen er i dag blevet mere ‘corporate‘, effektiv og digital. Men derfor kan vi jo godt tage ved lære af ‘de gamle’. Der er jo ikke noget i vejen for at holde møder på en fantasifuld måde, at arbejde på at udvikle vores talent for ‘veltalenhed’, og at skabe værdifulde kontakter og relationer på baggrund af en god personlighed og en stærk identitet. Vi kan sagtens bruge – og drage nytte af – nogle af de egenskaber den ‘gamle’ og tidligere generation har skabt masser af succes med. Nemlig at turde være synlig og ikke forsvinde i masserne. At skabe sig en identitet – og at tro på at ens egne kapaciteter, faktisk kan føre til en hel masse.