Der er løbet meget vand gennem floden, siden man kunne se en kittelklædt ekspedient slå kr. 10,85 ind på et gammeldags kasseapparat, eller skrive beløbet ned i en lille sort bog, så stamkunder kunne betale ved udgangen af måneden. Men den hyggelige stemning i de små, gamle butikker, hjælper ikke noget på salgstallene –  der skal helt andre boller på suppen for at kunne lave salg i 2019.

Salg i dag er en hel anden verden, end den var for blot få år siden. Der er sket en revolutionerende udvikling på forholdsvis kort tid. Den afgørende forskel er, at vi fået internettet på banen, det har ændret og effektiviseret salg på en måde vi aldrig har set før. Salg er blevet digitaliseret.

Sandheden er, at 85 % af de varer og serviceydelser der opsøges af kunder i dag, foregår online. Det vil sige, at der kun er 15 % tilbage, der måske går ned til bageren og køber sig en smørkage, uden at tjekke udvalget på internettet først – og selv bageren er på vej til at blive digitaliseret.

Selv om der utroligt nok stadig findes virksomheder der ikke gør brug af digitale platforme i deres daglige forretning, så må fremtiden for alle nye virksomheder, siges at blive drevet online og digitalt.

Farvestrålende papirreklamer ligger og fylder i postkassen, og ender som regel med at blive kørt på genbrugspladsen uden at blive læst. Imens kører de digitale reklamer ind på telefonen, computeren eller tabletten derhjemme eller på jobbet. Det er nemt, der er hurtigt, det er effektivt.

Synlighed i en foranderlig salgsverden

Den taktik man bruger indenfor salg og markedsføring i dag, er ganske anderledes end de salgstaktikker man brugte for 10 eller 15 år siden. Verdenen af køb og salg forandrer sig hastigt og det gør salgsmetoder, taktik og teknologi også. Den teknologiske udvikling og muligheden for at finde detaljeret information på internettet, har virkelig forandret den måde hvorpå de fleste træffer deres købsbeslutninger. Internet og moderne teknologi, har ændret stort set alt hvad der har med salg at gøre. Det kommercielle er kommet i fokus på en helt anden og mere væsentlig måde end det har været før,  og det gælder om at være fremme i skoene, hvis man skal gøre sig gældende i en salgsverden der stadig bliver mere digitaliseret.

Selv om der stadig gøres brug af de mest basale og fundamentale salgstaktikker – altså, salgsværktøjer som aldrig har ændret sig og som altid vil kunne bruges – så er der kommet en kæmpe udvikling af ny teknologi, moderne værktøj og nye strategiske måder at optimere sin salgsvirksomhed på. Udviklingen er så langt fremme, at vi bliver nødt til at ændre den måde vi tænker på salg. Udviklingen er blevet en udfordring – og vi bliver simpelthen nødt til at lære os selv en masse nyt.

Men det handler ikke kun om reklame, det handler om synliggørelse og om at være til stede på internettet. Vi taler om digital og online markedsføring, der nu er en del af den digitale marketings- og salgs-strategi, som de fleste virksomheder benytter sig af i dag. Der udvikles og sælges fra webshops som aldrig før, og der findes næsten ikke længere varer der ikke kan købes online. Der udvikles nye apps til telefonen, der skal gøre vejen kortere og mere direkte, mellem virksomheder og deres kunder, i et stadig mere konkurrencepræget marked. Der laves digitale markedsanalyser og kundeundersøgelser, der kan analysere og præcisere hvordan en virksomhed når frem til de rette kunder. Der skrives reklame- og blog-tekster med nøje undersøgte og analyserede SEO, Adwords og søgeordskampagner, med ord der skal ramme den helt rigtige målgruppe.

Markedsføring og nytænkning med Jannich Rindom

Det er altså vigtigt at sikre, at dit salgsteam ikke blot er opdateret og klar til at indgå i en digital og moderne tidsalder med mange nye tekniske løsninger – men også at sælgerne får udviklet deres salgskompetencer og modtager tilstrækkeligt med incitament og motivation til at kunne udføre deres job endnu bedre end de har gjort før.  

At tilbyde coaching, uddannelse og optimere dit salgsteam i den rigtige retning, behøver ikke at være særlig kompliceret  – specielt ikke hvis man gør brug af muligheden for at få professionel konsulentrådgivning, der oftest har ekspertisen til at udføre optimeringsopgaver på en effektiv og rationel måde. En af de gode kompetencer der findes på området, er salgscoach Jannich Rindom, der har beskæftiget sig med salg, telemarketing og mødebooking i mere end 15 år og som har stor erfaring inden for coaching og træning i moderne salg og markedsføring.

Jannich Rindom leder og arbejder fra firmaet ‘Phoner2Support’, en virksomhed der har vist sig at være en pålidelig kompetence på området og som altid er i front med i den seneste udvikling inden for området af salg, coaching og markedsføring af salgsvirksomheder. 

Uanset hvilke behov der er for at følge med tiden – og hvordan man ønsker at optimere sin salgsvirksomhed – så handler det om at give salgsteam, sælgere og ledere de ressourcer, de har brug for til at lykkes. Også i fremtiden.

Sociale medier

Jannich Rindom gør ligeledes opmærksom på, at en næsten uundgåelig del af moderne digital markedsføring, hører til på de sociale medier. Sociale medier gør det muligt for sælgere at se, hvad der menes og siges om netop deres produkt/ydelse, blandt et meget stort publikum. Det er sociale platforme som fx Twitter, Facebook og Linkedin, som sælgere er begyndt at gøre ihærdigt brug af, for at komme endnu tættere på deres leads og nye, potentielle kunder. Med disse sociale kontakter, er det nemlig nemmere at nå helt frem til de personer ude i virksomhederne, der står for indkøb og sidder med kapaciteten til at kunne tage beslutninger. Den slags kontakter, er guld værd for en sælger.

Statistikker siger, at forbrugere påvirkes af de sociale medier, med op til 78 %. Det er rigtigt meget, og det gør de sociale medier til et kæmpe potentiale, vel at mærke så længe omtalen og påvirkningen er positiv. Derfor er det vigtigt at vide noget om, hvordan man bedst bruger de sociale platforme. At lære at bruge sociale netværk kræver mere træning, end blot at ringe fra telefonen eller sende en email.

Ifølge 68 % af de ansatte, er uddannelse og udvikling den vigtigste politik på arbejdspladsen, mens 84 % af lederne heller ikke er tvivl om, at medarbejderindlæring er vigtig del af en virksomheds udvikling. Det ser ud til, at uanset hvilken rolle salgsmedarbejdere udfører, så er alle enige om at de bør lære og udvikle sig. De sociale medier er bare et enkelt eksempel, på et område som salgsteams bør mestre for at skabe succes i virksomheden. Men helt generelt, så er den digitale udvikling på markedet i så kraftig vækst, og det digitale tempo så højt, at løbende træning og opdatering er en forudsætning for, at salgsbranchen kan holde sig ajour med de nyeste teknologier og udføre deres job.